dimarts, 18 de febrer de 2014

LLEURE VS. ESCOLA _ II tertúlia: temps d’oci

Bon dia bloggers!!

M’agradaria iniciar la II tertúlia del blog EduRepte!

Avui us proposo un debat sobre l’educació en el lleure i l’educació a l’escola: quina és la teoria, com hauria de ser, i com es porta a la pràctica en realitat.

L’idea em va sorgir al veure el programa de TV3 “Amb ulls de nen”, exactament el capítol “OCI” del dia 30/01/2014. 

Va ser molt interessant, es qüestionaven si els nens tenen realment temps per no fer res. Temps lliure de veritat, temps per avorrir-se.

Actualment els nens/es tenen quasi totes les tardes ocupades amb extraescolars, però el que potser no hem pensat és que una activitat extraescolar no hauria de ser per estudiar més, hauria de ser divertida i que juguessin... no oblidem que les activitats extraescolar també entren dins el sac d’activitats de lleure!!

Què més hi tenim dins els sac?
L’ horari de menjador escolar, colònies, transport escolar, casal de vacances, serveis d’acollida (mal anomenat guarderia matinal), ludoteca, campaments, rutes de muntanya, activitats extraescolars, excursions escolars, camps de treball i evidentment els caus, casals de joves i esplais. Les activitats de lleure són totes les que no són lectives curriculars.
El lleure té tres funcions bàsiques, les anomenades 3D: diversió, descans i desenvolupament personal.

I en què es basa el lleure? L’educació en el lleure es basa en el joc. En el joc segur, DIVERTIT, on els nens estan ben atesos, amb respecte, adequat a les edats dels infants, amb qualitat pedagògica... i és que amb el joc podem treballar tantes coses, tants valors...!!

En la meva opinió, la diferència entre l’educació dins i fora l’escola és que en el lleure s’aprenen més valors, més educació emocional. (estic parlant segons l'educació que ens oferten en el nostre país)

Valors que ens diferenciaran com a persona en un futur, que reflexaran els nostres interessos, ens ajudaran a escollir un camí algun dia. Els valors són els principis que ens permeten orientar el nostre comportament en funció de realitzar-nos com a persones, són font de satisfacció (com explicava en Xavi Giró).

Diferències bàsiques del lleure i l’escola:

Escola
Lleure
Temari curricular a seguir
Més flexible
Obligatori
Voluntari
Assignatures
Educació amb valors
Dins l’aula
Més dinàmic
Estricte, temari establert
Adaptable, més moldejable
Objectiu principal: aprendre, formar-se acadèmicament
Objectiu principal: passar-ho bé i divertir-se jugant
Avaluacions constants
Tots els nens són iguals, no es puntua

Les dues vessants de l'educació són necessàries per formar els nens/es del demà!!

INTERCANVI D'OPINIONS, PREGUNTES PER PENSAR:
Per acabar, us deixo algunes preguntes per pensar i si us animeu, per contestar i fer un petit debat!

1. Creus que els casal es poden fer en les instal·lacions de l’escola? Durant vacances de Nadal per exemple, utilitzar el pati i el gimnàs o algunes aules per per-hi casals. Ho trobes bé o creus que els nens/es han de canviar d’instal·lacions per canviar d’aires?

2. Creus que les activitats extraescolars es poden considerar temps d’oci? És un temps lliure del nen/a, però en realitat estan aprenent, assistint a classes de música, llengües o repàs...

3. Creus que està bé que cada cop les escoles incorporin a les aules jocs, dinàmiques i activitats perquè els nens aprenguin d’una manera més atractiva i experimental?

4. L’estona de menjador hauria de ser considerada de lleure o d’escola? Les persones responsables són monitors/es però s’estàn ensenyant bons hàbits, higiene, comportament...

5. Trobes bé que un casal destini un temps de l’horari a fer deures o quadern de repàs?


ON COMENÇA I ON ACABA EL LLEURE?