Bon dia bloggers!!
M’agradaria iniciar la II tertúlia del blog EduRepte!
Avui us proposo un debat sobre l’educació
en el lleure i l’educació a l’escola: quina és la
teoria, com hauria de ser, i com es porta a la pràctica en realitat.
L’idea em va sorgir al veure el programa de
TV3 “Amb ulls de nen”, exactament el capítol “OCI” del dia 30/01/2014.
Va ser molt interessant, es qüestionaven si
els nens tenen realment temps per no fer res. Temps lliure de veritat, temps
per avorrir-se.
Actualment els nens/es tenen quasi totes les
tardes ocupades amb extraescolars, però el que potser no hem pensat és que una activitat
extraescolar no hauria de ser per estudiar més, hauria de ser divertida i que
juguessin... no oblidem que les activitats extraescolar també entren dins el
sac d’activitats de lleure!!
Què més hi tenim dins els sac?
L’ horari de menjador escolar, colònies,
transport escolar, casal de vacances, serveis d’acollida (mal anomenat
guarderia matinal), ludoteca, campaments, rutes de muntanya, activitats
extraescolars, excursions escolars, camps de treball i evidentment els caus,
casals de joves i esplais. Les activitats de lleure són totes les que no són
lectives curriculars.
El lleure
té tres funcions bàsiques, les anomenades 3D: diversió, descans i
desenvolupament personal.
I en què es basa el lleure? L’educació en el
lleure es basa en el joc. En el joc segur, DIVERTIT, on els nens estan ben
atesos, amb respecte, adequat a les edats dels infants, amb qualitat
pedagògica... i és que amb el joc podem treballar tantes coses, tants
valors...!!
En la meva opinió, la diferència entre
l’educació dins i fora l’escola és que en el lleure s’aprenen més valors, més educació emocional. (estic parlant segons l'educació que ens oferten en el nostre país)
Valors que ens diferenciaran com a persona en un futur, que reflexaran els nostres
interessos, ens ajudaran a escollir un camí algun dia. Els valors són els
principis que ens permeten orientar el nostre comportament en funció de
realitzar-nos com a persones, són font de satisfacció (com explicava en Xavi Giró).
Diferències bàsiques del lleure i l’escola:
Escola
|
Lleure
|
Temari curricular a seguir
|
Més flexible
|
Obligatori
|
Voluntari
|
Assignatures
|
Educació amb valors
|
Dins l’aula
|
Més dinàmic
|
Estricte, temari establert
|
Adaptable, més moldejable
|
Objectiu principal: aprendre, formar-se
acadèmicament
|
Objectiu principal: passar-ho bé i divertir-se jugant
|
Avaluacions constants
|
Tots els nens són iguals, no es puntua
|
Per acabar, us deixo algunes preguntes per pensar i si us animeu, per contestar i fer un petit debat!
1. Creus que els casal es poden fer en les
instal·lacions de l’escola? Durant vacances de Nadal per exemple, utilitzar el
pati i el gimnàs o algunes aules per per-hi casals. Ho trobes bé o creus que
els nens/es han de canviar d’instal·lacions per canviar d’aires?
2. Creus que les activitats extraescolars es
poden considerar temps d’oci? És un temps lliure del nen/a, però en realitat estan
aprenent, assistint a classes de música, llengües o repàs...
3. Creus que està bé que cada cop les escoles
incorporin a les aules jocs, dinàmiques i activitats perquè els nens aprenguin
d’una manera més atractiva i experimental?
4. L’estona de menjador hauria de ser
considerada de lleure o d’escola? Les persones responsables són monitors/es
però s’estàn ensenyant bons hàbits, higiene, comportament...
5. Trobes bé que un casal destini un temps de
l’horari a fer deures o quadern de repàs?
ON COMENÇA I ON ACABA EL LLEURE?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada